25 Eylül 2023 Pazartesi

Yeni Dünya | Sabahattin Ali

 


Yeni Dünya, Sabahattin Ali.

Yazar, 1936-1942 yılları arasında birçok dergide kaleme aldığı öykülerini bir araya getirir ve Yeni Dünya isimli kitabı ortaya çıkar. Bu öykü kitabında Türkiye’nin çeşitli illerinde geçen insan hayatını ve insanın önemini konu alan öyküler bulunmaktadır. Sabahattin Ali kitaplarında her karakterin kendi içinde bir hikayesi de vardır aslında. On üç öyküden oluşan kitap, yazarın akıcı üslubu ile buluşup okura sunuluyor.


"Köyden istasyona giden yol, eriyen karlarla diz boyu çamurdu. İki mızrak boyu yükselen güneş, tarlaları hâlâ örten karların üzerinde parıltılarla ve göz kamaştırarak yanıyor, fakat yoldaki pis su birikintilerine vurunca donuk sarı bir renk alıp boğuluyordu."


"Karanlıktan, yüzünü kamçılayan kar ve rüzgârdan, dizlerine sıçrayan çamurdan ve duygduğu seslerden korkuyordu. Açlığı, sıska kardeşlerinin korkunç gözlerini, yorgunluğunu unutmuştu. Bir an evvel köye varmak, ocakta küllenen bir odun parçasıyla aydınlanan toprak dama girmek ve bir köşede saklanmak istiyordu. Ne yatmak, ne dinlenmek, sadece bir dört duvar arasında bulunmak… Bu geniş karanlıktan, bu seslerden kaçmak…"


"Dünyada kendisi için hiçbir şeyi olmayan bir insanın bile başkalarına yardım edecek bir şeyi vardır."


15 yorum:

  1. Sabahattin Ali; Öyküleriyle, şiirleriyle bir usta kalem. Ancak hayatı bir dram. Neden hak ettikleri değeri yaşarken verememişiz şair ve yazarlarımıza ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Abalı,
      Dediğinizi bazı yerli ve yabancı yazarlar için ben de düşünüyorum ve yorumunuza katılıyorum.

      Sil
  2. öykülerini daha çok seviyom, romanları ve şiirlerinden daha çok :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Öykülerini okuması da keyifli ama ben daha çok romanlarını seviyorum. Özellikle en beğendiğim Kürk Mantolu Madonna’sı. :)

      Sil
  3. Yazardan sadece bir kitap okumuştum. Bu kitabı ilgi çekici görünüyor. Tanıtım için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      Yazarın kalemi çok akıcı. Diğer kitaplarını da öneririm.
      Rica ediyorum. :)

      Sil
  4. Yeni Dünya bir müddettir okunmayı bekliyordu, bunu öne alsam iyi olacak. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Keyifli okumalar şimdiden. :)

      Sil
  5. Türk Edebiyatı'ndan daha çok okuma yapmak istiyorum. Sabahattin Ali de öykülerinden okumak istediğim yazarlardan. Ondan en son bir şeyler okumamın üstünden çok zaman geçti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlkay,
      Bunu ben de istiyorum. Özellikle Türk Edebiyatı Klasikleri serisi.

      Sil
  6. Sebahattin Ali'nin romanları muhteşem öykülerini de başlamama lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgeness,
      Romanlarını okumuştum, şimdi öykülerine başladım ben de.

      Sil
  7. 41 yaşında vefat etmesine karşın Edebiyatımıza onca eser vermiş birisi. Bizler kitapları, yazarlardan, yazarların hayatlarından bağımsız okuyoruz. Bu, benim de yaptığım bir eksiklik. Oysaki eserler, yazarın zihninden, zihninde kalmış torkulardan ortaya çıkıyor. Sabahattin Ali'nin yaşamı ve özellikle ölüme giden yolculuğu; her eserinde az ya da çok yansır; her yazar gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ali D. ,
      Kesinlikle, daha bilinçli bir şekilde ve farkındalıkla yazarların hayatları hakkında bilgi sahibi olmalıyız. Bu, bende de olan bir eksiklik.
      Her yazar, kendi yaşamından istese de istemese de bir parça bırakıyor eserlerine.

      Sil
    2. Değil mi? Daha yüzünü çehresini bilmiyoruz oysaki isimleri hergün dilimizde. Biraz daha tanımalıyız. Velhasıl, takipteyiz :)

      Sil

 

BİRPEMBESEVER