7 Aralık 2023 Perşembe

Yerebatan Sarnıcı | Şerefiye Sarnıcı | Türkiye İş Bankası Kültür Müzesi

 


Sultanahmet ve Ayasofya Camii’ye konum olarak çok yakında bulunan Yerebatan Sarnıcı’nı sabahın erken saatlerinde gezme fırsatım oldu. Eğer Yerebatan Sarnıcı’nı ziyaret etmek istiyorsanız öğleden sonraya kalmamanızı tavsiye ederim çünkü öğleden sonraya kalırsanız önünde uzun bir sıra sizi bekliyor olabilir. En son restorasyon çalışmasına alınmadan önce burayı gezmiştim. 

İçerisinde epey değişiklikler olmuş. Sarnıçta yer alan su miktarı çok azalmış, yürüdüğümüz alanlar tahtadandı onlar yenilenmiş, içeride loş renkli ışıklandırmalar hakim ve yürürken adımlarınıza dikkat etmeniz gerekiyor çünkü içerisi yeteri kadar aydınlık değil bu yüzden düşme riski var. Birkaç tane ortama uydurulmaya çalışılan ama ortamın tarihi dokusunu bozduğunu düşündüğüm heykeller eklenmiş. Pek beğenemedim çünkü modern bir ambiyans katmış.



Yunan mitolojisinde yer altı dünyasının dişi canavarından biri olan üç Gorgon’dan biri: Medusa heykelleri.



Yerebatan Sarnıcı’nda yer alan önemli iki Medusa heykeli. Hakkında bir sürü efsaneler var. Yabancı ziyaretçilerin çoğu da Medusa’yı görmek, resim çekmek için ziyaret ediyor. Yerebatan Sarnıcı’nın yapılma amacı ise İmparator Loustinianos (527-565) döneminde bölgenin su ihtiyacını karşılaması amacıyla yapılmasıymış.

Bu müzeye müzekart ile giriş yok. Bilet almanız gerekiyor. Güncel bilet fiyatlarına sitenin kendi linkinden buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz. 




Burası da Şerefiye Sarnıcı. Sultanahmet’ten tramvay yolunu takip ederek yukarıya doğru yürüdüğünüzde turistik tabelalar size bu yerin konumunu gösterecektir. Şerefiye Sarnıcı da tıpkı Yerebatan Sarnıcı gibi şehrin su ihtiyacını karşılamak için su deposu alanı olarak kullanılmaktaydı. Şerefiye Sarnıcı’nın bir yapım kitabesi bulunmamakla birlikte mimari özelliklerinden yola çıkılarak 2. Theodosius (408-450) döneminde yapıldığı öngörülüyor. İçeride Türkiye’de ilk olan 360 projection mapping sistemi ile çok güzel görsel şölen ziyafeti sunuluyor.

Bu müzede de müzekart ne yazık ki geçerli değil. Güncel fiyatlara sitenin kendi linkinden buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Her iki müzeyi de 1 ocak tarihine kadar ücretsiz gezme fırsatınız var. Radar İstanbul uygulamasına girip üye olduğunuzda girişlerde QR kodu okutup içeriyi gezebiliyorsunuz. Ben bu uygulama üzerinden her iki müzeyi de gezdim. Ayrıca birkaç müzeyi de bu şekilde ücretsiz gezip görme şansınız var.





Müze gezilerimden sonra Eminönü’nde yer alan çiçek satıcılarının olduğu yerleri gezdim. Buradan kendime nergis ve sümbül soğanı aldım. Burayı gezerken herkesin sevgisini, ilgisini kazanmış bu iki küçük sevimli kedilerle karşılaştım. Ben de resimlerini çekmekten kendimi alıkoyamadım.




Çiçekçilerden Sirkeci tarafına doğru yürüdüğünüzde ise Türkiye İş Bankası Kültür Müzesi ile karşılaşıyorsunuz. Müze yıl boyu açık ve iki kattan oluşuyor. Türkiye’de bankacılığın nasıl başladığı ve ilerlediği ile ilgili hem bilgiler hem de o döneme ait daktilo, hesap makineleri, kumbaralar gibi çeşitli bankacılık ailetleri yer alıyor. Küçük bir nostalji yaşamak isteyenlerin uğrayacağı bir müze.





Müze ziyaretimde çektiğim bazı fotoğraf kareleri. 
Özellikle bu kumbaralara bayıldım.



Bir güne üç müze sığdırdım. Şerefiye Sarnıcı’na ve Türkiye İş Bankası Kültür Müzesi’ne ilk kez gitmiş oldum. Müzeler, Sultanahmet ve Eminönü’nde ziyaret edilebilecek yerler arasında ve yürüme mesafesi ile rahatlıkla gidilebilir. 
Başka bir gezi yazımda görüşmek dileğiyle sevgili okur. 




14 yorum:

  1. Şerefiye Sarnıcı'nı Yerebatan'dan daha da çok seviyorum.
    Banka müzesini bilmiyordum bir ara onu da görürüm. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Şerefiye Sarnıcı’nı ben de çok sevdim. :)

      Sil
  2. Çok hoş bir gün olmuş. Böyle gezi yazılarını okuduğumda İstanbul'u görmeyi istiyorum ben de. Bir gün yolum düşer umarım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlkay,
      Güzel bir gündü ama hava buz gibiydi, donmuştum. :)
      İstanbul’da gezilecek görülecek öyle çok yer var ki. Eğer bir gün yolun buralara düşerse sana seve seve rehberlik yapmak isterim. Sen de istersen tabii. :)

      Sil
  3. Sadece Yerebatan Sarnıcı'nı görmüştüm. İstanbul'un güzel yanlarından biri hep gezilecek yerlerin oluşu :))

    YanıtlaSil
  4. Yerebatan sarnıcına her gittiğimde önünde uzun kuyruklar vardı bi türlü nasip olmadı insaallah bir gün bende gider resimlerini paylaşırım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonsuzluk ve Ötesi,
      Hâlâ uzun kuyruklar oluyor. Yenilenmiş halini ne yazık ki pek beğenemedim. :')
      İnşallah, sizin bloğunuzdan da gezi yazısını okumak isterim. :)

      Sil
  5. şerifiye yi görmedim aklımda olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Çok güzel bir yerdi. Özellikle ışıklandırma gösterisi. :)

      Sil
  6. Yanıtlar
    1. Yüreğimin İklimi,
      İnşallah en yakın zamanda fırsat bulup gezme şansınız olur.
      Sevgiler. :)

      Sil
  7. Yerebatan Sarnıcı'nı çok merak ediyorum, bir türlü ziyaret etme fırsatım olmadı. Kediler çok tatlı. :) İŞ Bankası Kültür Müzesi de ilgi çekici görünüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu özkan,
      Yerebatan Sarnıcı’nın eski hali daha güzeldi. Ben bu halini pek sevemedim ama ziyaret ettiğinde belki sen seversin.
      Evet, kediler çok şirindi. :)

      Sil

 

BİRPEMBESEVER