1 Şubat 2022 Salı

Goriot Baba

 


"Gerçek duyguların gözü ve zekası vardır."

"Yüreğimiz bir hazinedir, onu bir çırpıda boşaltırsanız, iflas edersiniz."

"Küçük insanlar, bitip tükenmek bilmeyen küçüklüklerle iyi, ya da kötü duygularını tatmin ederler."

"Kim bilir, belki de bazı kimselerin birlikte yaşadıkları insanlardan artık elde edecekleri hiçbir şey yoktur. Ruhlarının boşluğunu onlara gösterdikten sonra, hak edilen bir sertlikle o kişiler tarafından gizlice yargılandıklarını hissederler. Ama, yoksun oldukları yüze gülmelere karşı konulmaz bir ihtiyaç duyduklarından, ya da sahip olmadıkları niteliklere sahipmiş gibi görünme isteğiyle yanıp tutuştuklarından, bir gün oradan düşme pahasına da olsa, kendilerine tamamiyle yabancı olan kimselerin saygısını, ya da sevgisini kazanmayı umarlar."

"İnsan tamamlanmamıştır, kusurludur. Bazen az çok ikiyüzlüdür, yüze gülücüdür."

"Yürek, iyi bir yönetici, yanılmaz bir yol göstericidir."

"Duygu, her şeye izini bırakır, uzayları aşar. Bir mektup bir ruhtur."

"Bir de borçlu oldukları için, dostlarına, ya da yakınlarına hiçbir iyilik etmeyen, hiçbir yardımda bulunmayan ücretli asker yaradılışlı kişiler vardır. Bunlar, yabancılara yardım ederek, karşılığında bir özsaygı kazancı sağlarlar: Sevgilerinin çemberi kendilerine yakın olduğu oranda az severler bunlar. Çember genişleyip yayıldıkça daha iyiliksever, daha yardımsever olurlar."

Goriot Baba, Honore de Balzac.

Tel şehriyeci ve ekmek fabrikatörü olan Mösyö Goriot, emekliliğe ayrıldıktan sonra cimri bir kişiliği olan Madam Vauquer’in pansiyonunda yaşamak için oraya yerleşir.

Goriot’un iki yetişkin kızı vardır. Kızlarını çok seven Mösyö Goriot, onlar için malını mülkünü feda eder. Tek isteği ise kızlarının mutlu ve rahat bir yaşam sürmeleridir.

Goriot kaldığı pansiyonda diğer misafirler tarafından zamanla Goriot Baba olarak çağrılmaya başlanır. Goriot Baba pansiyonda geçirdiği zamanın büyük çoğunluğunu kızlarını düşünerek harcar. Goriot’un iki kızı da evlidir ancak evliliklerinden mutlu değillerdir. Damatları, Goriot Baba’yı evlerinde görmek dahi istemezler. Bu yüzden de kızlarıyla görüşemez. 

İçinde kızlarına karşı büyük bir özlem taşıyan Goriot Baba, kaldığı pansiyonda hukuk öğrencisi olan Eugene de Rastignac ile tanışır. Rastignac, soylu ama fakir bir aileden gelmektedir. Onun hayali ise Paris’in sosyetik yaşamında iyi bir statü edinip zengin bir adam olmaktır. Henüz okulu bitirmeyen Rastignac için bu hayali ona çok uzak gelir.

Rastignac bir gün katıldığı bir davette Goriot Baba’nın kızlarıyla tanışır. Kızlardan birine duygusal yakınlık göstererek zengin olma hayalini kısa yoldan elde etmenin peşine düşecektir.

10 yorum:

  1. bu roman da çok güzel balzak da bir tane :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Okuması biraz zorlayıcı olsa da romanı ben de sevdim. :)

      Sil
  2. oouf bu kitabı birkaç yıl önce alıp biraz okumaya çalışmıştım ama o kadar fazla betimleme vardı ki odağımı sürekli kaybediyordum. ama belki bir şans daha veririm, balzac sonuçtaa :) çok güzel bir yazı olmuş, alıntılar da gerçekten çok hoş <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aysu,
      Söylediklerine tamamen katılıyorum. Çünkü birkaç yıl önce ben de kitabı alıp, okumaya başlayıp yarım bırakmıştım. Bu sefer okumak için üstüne düştüm. Betimlemeler ağır dediğin gibi. :')

      Sil
  3. unutmuşum, ama yılar geçmiş tabii...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      Benim çokça karşıma çıkan bir kitaptı. Okuması biraz zorlayıcı olsa da hiç eskimeyen eserlerden biri olabilir.

      Sil
  4. Balzac'la ilk tanışmamı hatırladım, bebeklikten yeni çıkmıştım muhtemelen ve okuma bilmiyorum doğal olarak, halamla amcamın kitaplarının içinden birini çekip almış, sonra da canına okumuşum. Sonra ben okumaya başlayınca ve aklım erince anlatmışlardı. O kitap dehanın Vadideki Zambak'ı imiş. Balzac'ın kitap sevdamda rolü olduğu kesin:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. buraneros,
      Ne kadar hoş bir anı. :) Keşke her birey, çocukken kitaplarla tanıştırılsa.

      Sil
  5. İlkay,
    Okuması biraz zorlayıcı olsa da genel olarak iyiydi. :)

    YanıtlaSil

 

BİRPEMBESEVER