29 Kasım 2022 Salı

Eski fotoğrafları sever misiniz, biriktirir misiniz? | Ağaç Ev Sohbetleri 170

 


Geçtiğimiz günlerde Sevgili Deeptone’un blogunda denk geldiğim Ağaç Ev Sohbetleri yazısındaki konu epey ilgimi çekmiş ve çok beğenmiştim. Okurları, nostaljik zamanlara götüren yazısını okumak için lütfen buraya tıklayınız.

Eski fotoğrafları sever misiniz, biriktirir misiniz?

Öyle güzel bir konu ki beni eskilere alıp götürdü. 90’lı yıllarda doğmuş olmanın verdiği şans ile fotoğraf albümüne sahip olan bir çocuk olarak büyüdüm. Benden sonra dünyaya gelen kardeşlerimin fotoğraf çıktılarının olmasına rağmen dijital çağın da gelişmesiyle ne yazık ki benimki gibi büyük albümleri yoktur. 

Eskiden filmli kameralar vardı. Fotoğraf çıktılarının yanı sıra filmlerimiz bile hala durur. O filmlerdeki fotoğraf karelerini görmek için ışığa tutup bakmak belki 2000 sonrası jenerasyona biraz uzak gelebilir.  

Eski fotoğrafları severim. Özellikle onları özenle muhafaza etmeye çalışırım. Ara sıra hem eski günleri anımsamak hem de çocukluk yıllarımda hayal meyal hatırladığım anılarımı tazelemek için resimlerime bakarım. Hatta evde annem ve babama ait aile albümlerini incelemeyi de çok severim. O fotoğraflar beni hiç bilmediğim, görmediğim, yaşamadığım yıllara yolculuk yapmamı sağlar. Çocukluk, gençlik ve yetişkinlik resimlerini görmek insanı, kimi zamansa fazlasıyla duygusallaştırarak zamanın ne kadar da çabuk geçtiğini anımsatır. 

Fotoğraf biriktirmekten çok yukarıda da belirttiğim gibi onları muhafaza etmeye gayret ederim. Çünkü her fotoğrafın kendi içerisinde değerli bir anıyı barındırdığını düşünürüm. Aynı zamanda geriye bırakılacak en güzel miraslardan da biridir. Bu yüzden kişisel ya da aile albümleri bana çok kıymetli gelir. 

Günümüzde ne yazık ki fotoğraf çıktıları eskiye nazaran çok reveçta değil. Olmasını çok isterdim çünkü bir fotoğraf karesini eline alıp bakmak dijital ortama göre insanı daha farklı tatmin ediyormuş gibi bir hisse kapılıyorum. Eski fotoğrafların verdiği his özellikle bambaşka. 

Sahaflarda denk gelirsem eski fotoğraflara, kartpostallara ya da mektuplara bakarım. Çok ilgimi çekerler. Eski kartpostal satın almışlığım olmuştu fakat fotoğraf hiç almadım. Hiç tanımadığım bir insanın anılarının ben de oluşturduğu his farklı olsa da veya o fotoğraf karesi beni başka yıllara çekip götürse de satın almayı hiç düşünmedim. Ancak sahaflardaki eski fotoğrafları incelemek de ilgimi çeker. O fotoğrafların veya albümlerin öyle yerlere düşmüş olması üzücü gelir hatta fotoğraf sahiplerinin belki geride kalanlara miras bıraktığı ancak bu mirasın iyi korunamadığı gibi birçok düşünce ben fotoğraf karelerine bakarken zihnimde dolaşıverir.

Eski fotoğraflara bakmak, biriktirmek, saklamak. Hepsi çok güzel ve özel şeyler. 

13 yorum:

  1. yazın tümüyle mükemmel. eski fotolarla ilgili bir yazı ancak bu kadar güzel ve duygulu yazılabilirdi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Konu çok iyiydi. Beni tekrar albümlerime bakmaya kadar götürdü diyebilirim. :) Ben de bu güzel yorumun için teşekkür ederim.

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Kitap Cumhuriyetim,
      Beğenmenize çok sevindim, yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  3. Hem de nasıl seviyorum. Bu konuda yazan arkadaşların yazılarında içtenlikle yorumlar yaptım. O kadar çok ortak noktamız, benzer düşüncemiz var ki bu konuda. Nostaljik yazıları seviyorum. Eskiye bir vefa borcu, değerbilirlik gibi düşünüyorum. Hele eski fotoğrafları satmak, insanın sevdiklerine ihanet gibi geliyor bana.
    Geçmiş yıllarda bir fotoğrafçılık kursuna gitmiştim. Emek ve çabanın olduğu her şey daha değerli.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Abalı,
      Ortak düşüncelerde buluşmayı ben de çok seviyorum. Aynı hisleri yaşamak kadar paylaşmak da insanı mutlu ediyor.
      Yazdıklarınız öyle doğru öyle yerinde ki üzerine daha ne eklenir bilemedim.
      Sevgiler benden de.

      Sil
  4. karpostalları edindiğim oldu ama başkasının fotoğrafını satın almadım ben de :) yine de eski fotoğraflar hep ilgimi çekmiştir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      Başkasının fotoğrafını satın almak düşüncesi bile nedense bana tuhaf hissettiriyor.

      Sil
  5. :) Ben çok eski fotoğraf aşığı değildim ama aslında anladım ki dikkat etmiyormuşum. Bu ağaç ev sohbetleri serisinden sonra bir kaç tane edinme isteği geldi içime.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Ben, eski fotoğrafların beni o dönemlere götürmesini seviyorum. :)

      Sil
  6. Eski fotoğrafları biriktirmek çok ayrı bir özel. Şuanda dijital fotoğraflardan aynı tadı alamıyoruz maalesef. Her şey elimizin altında da ondan mı bilmiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Leyla Dumlu,
      Dediğiniz gibi her şeyin elimizin altında olması ve dijital çağın kolaylıklar sunmasıyla eski fotoğraflara verdiğimiz önem de gün geçtikçe kaybolur oldu.

      Sil
  7. İlkay,
    Kesinlikle! Diğer türlüsü olduğunda insan, o hisleri yaşayamıyor.

    YanıtlaSil

 

BİRPEMBESEVER