3 Ocak 2023 Salı

Bir insanı anlayabilmek




Bir insanı anlayabilmek… Zor olmamalı. Zorlayıcı olmamalı. Günümüzde insan ilişkilerinde iletişimin gün geçtikçe değerini yitirmesi, duyguların düşüncelerle birlikte yok sayılması ve iletişimin çift taraflı değil de tek taraflı bir hâl alması ne yazık ki bir taraf için kaçınılmaz bir şekilde yıpratıcı veya yorucu olabiliyor.

Bir insanda empati duygusunun gelişmiş olması önemlidir. İletişimde de empati kurabilmek; karşımızdaki insanı anlayabilmek, onun duygu ve düşüncelerini içselleştirip yine karşımızdaki insana bunu davranışlarımızla belli edebilmek oldukça önem taşır. Çünkü yalnızca sözcüklerle veya cümlelerle duygu ve düşünceler belli olmayabilir. Bazen bazı durumlarda davranışlarla da desteklenmelidir. 

İnsanlar arasındaki karışılıklı iletişimlerde tıpkı empati gibi daha birçok kavram önem taşır. Ama bana kalırsa empati kurabilmekten yoksun olan insanlarla iletişim kurmak da en zorudur. Çünkü iletişimde empati duygusundan yoksun kişi hep "ben" dili ile konuşur. Bir şeyleri dikte eder. Karşıdaki insanın duygu ve düşüncelerini yok sayar. Hep kendi söylediklerini önemli ve konuşmaya değer bulur. Bu durumda iletişimin diğer tarafında kalan kişi ise kendini sürekli dinleyici, pasif, kendi duygu ve düşüncelerini değersiz hisseden ve manipüle edilen tarafta bulur. Böylelikle iletişim diyalogdan çok monolog bir hâle gelir. Tek taraflı konuşma ve dinleme hâlini alır. Elbette empati duygusundan yoksun kişi bunu fark etmez ve fark etmesine izin verirseniz de asla ama asla kabul etmez. 

İletişimde bir kişinin sürekli ve ısrarcı bir şekilde "ben" dilini kullanması da zarar vericidir. Aslında kişi karşısındaki insana üstünlük tasladığını düşünse de kendi karakterini ve kişiliğini yansıtmakla birlikte yine kendi bencilliği içerisinde kalbini de karartmaya devam eder. Evet, empati kuramayan insanlar aynı zamanda bencildir. 

İnsanlar arası iletişim, karşılıklı olabilmeyi gerektirir. İletişimi günlük hayatta yaptığımız bir alışverişe benzetebiliriz. Duygu ve düşüncelerin karşılıklı alışveriş hâlinde olması gerekir ki bu şekilde sağlıklı bir iletişim de kurulabilsin.

11 yorum:

  1. ah ah çok güzel de evet çevre narsist dolu :) avrupalılar gibi sade olabilsek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Evet, narsist insan çok. Bu insanlara karşı bilinçli olmak gerek.
      Avrupalılar gibi sade olabilsek cümlene katılıyorum. :)

      Sil
  2. %100 katıldığım bir yazı olmuş, sağolun bunun için.

    YanıtlaSil
  3. Yanıtlar
    1. Kalemyazar,
      Kesinlikle önemli. İletişimin vazgeçilmez unsurlarından biri.

      Sil
  4. Ne güzel yazmışsınız hayıflana hayıflana okudum yazınızı. Keşke her kalbini kırdığımız insan yerine aynayı koyabilsek kendi gözlerimizin içine bakarak kursak bazı cümleleri kurabilir miyiz acaba ? İnsan insandır işte bu kadar fazla anlam yüklemesek kendimize.. Belki daha mütevazı yaşanır bazı şeyler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dear Monarosa,
      Benzer hisleri paylaşıyor olmamıza memnun oldum.
      Belki de dediğiniz gibi tüm mesela aynayı karşımıza koyabilme cesaretimizin olup olmamasıdır. Bunu başarabilen insanın empati duygusuna sahip olduğunu da düşünebiliriz böylelikle.

      Sil
  5. İlkay,
    O kadar güzel bir yaklaşımda bulunmuşsun ki. Gerçekten bazı insanlar hep anlatma derdinde. Üstelik ne anlama gayretinde bulunurlar ne de dinlemeyi becerebilme.

    YanıtlaSil
  6. İnsanların artık iletişime de kapalı olması gerçeği var. Ben böyleyim ya da bu böyle deyip herşeyi kestirip atıyorlar. Kimse iletişim kurmak istemiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Evet, çok doğru.
      Böylelikle iletişime kapalılık da duygu ve düşünce paylaşımının etkileşimini azaltır oldu.

      Sil

 

BİRPEMBESEVER