9 Ocak 2022 Pazar

Hayatta Kalma Güncesi

 


"İnsanların haber kokusu almak, bilgi edinmek amacıyla sürekli oradan oraya hareket ederken yaptığı şey, söylentinin içindeki gerçek kırıntılarını, tortularını ayıklamaya çalışmaktı, çünkü neredeyse her zaman, karşımıza çıkan buydu."

"Yürüyordum; çoğu kişi gibi, ayaklarımın ne işe yaradığını yeniden keşfetmiş, yürüyordum."

"Benzeşme tutkusunun ürettiği taklit etme, öykünme çabası olmasa, işler nasıl yürür ki? Toplumun bütün gelişiminin, bütün bireysel gelişimin temeli ona dayanır."

"Bizi biçimlendiren, oluşturan şey, yakın çevremizdekilerdir."

"Kişinin yaşamındaki her şey değişim, hareket, yıkım halindeyse (belki bir yandan da, yeniden inşa halindedir, ama yaşandığı sırada bu pek de aşikâr değildir), insanı ele geçiren tek duygu, bir çaresizlik duygusudur; bir toz fırtınasına ya da santrifüje kapılmış,fırıl fırıl dönüyorsundur sanki."

"Hepimizin mahremiyetine yapılan baskılar, bizlere içsel tenhalıklara, yalnızlıklara çekilip nasıl yok olacağımızı öğretir; birileriyle beraberken yalnız kalmakta hepimiz ustalaşmışızdır."

Hayatta Kalma Güncesi, Doris Lessing.

Doris Lessing, kaleme almış olduğu roman ve öykülerde 20. yüzyılın toplumsal ve politik sorunlar içerisinde yaşayan bireylerin hayat serüvenlerini ele alır.

Hayatta Kalma Güncesi’nde insanları tüketiciliğe teşvik eden bir ortamda çevre kirliliğinin yaşanması, doğal kaynakların tükenmeye başlayışı, sokakta çetelerin oluşması, evsizlerin artışı gibi toplumsal sorunların baş göstermesi birtakım problemlerin habercisi haline gelir.

Orta yaşlı bir kadının değişen yeni dünya düzeninde yaşadıklarını kitapta onun dilinden dinliyoruz. Sokakta çetelerin oluştuğu, güvenliğin gün geçtikçe azaldığı, gıda sorunlarının ortaya çıkışı bu yaşlı kadını gözlem yapmaya ve insanları dinlemeye teşvik eder. Harabeye dönmüş olan kaldığı apartmanda az odası olan bir dairede tek başına sessizce yaşam sürmeye çalışan kadına, Emily adında küçük bir kız çocuğu bırakılır. Bundan sonrasında yaşlı kadına yol arkadaşı olacak olan Emily’nin yeni hayatına adapte oluş sürecine de tanıklık ediyoruz.

Hayata tutunmak için çabalayan insanların savaşını gözler önüne seren bir eser.

4 yorum:

  1. Çok etkileyici bir kitapmış. Yorumunda ayrı güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ALEV'İN DÜNYASI,
      Yazarın anlatım tarzı bana biraz farklı gelse de genel olarak iyi bir kitaptı.

      Sil
  2. lessing iki üç tane okudum, severim, bunun da konusu iyimiş, okurum tabii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Bu kitabının konusu iyiydi fakat anlatım tarzı bana ağır geldi. Okurken biraz zorlandım.

      Sil

 

BİRPEMBESEVER